Υπερχρέωση τέλος. Με αισιοδοξία και σύνεση σας βοηθάμε να κάνετε τις σωστές κινήσεις και τις κατάλληλες επιλογές για τη συνέχιση και ενδυνάμωση της επιχειρηματικής σας δραστηριότητας. Πλήρης συμβουλευτική, νομική και λογιστική υποστήριξη στην ίδρυση ή μεταβολή εταιριών και ατομικών επιχειρήσεων. Φιλοδοξούμε να γίνουμε ο αποτελεσματικός σύμμαχός μας ενάντια στη γραφειοκρατία, την πολυνομία και την ημιμάθεια.

Με ολοκληρωμένη υποστήριξη όχι μόνο στη λήψη των επιχειρηματικών αποφάσεων, αλλά και την υλοποίησή τους. Εμπιστευθείτε μας τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς ή τις απορίες σας. Με υπευθυνότητα και ψυχραιμία θα τα μοιραστούμε όλα αυτά μαζί σας και -χωρίς να υποσχόμαστε θαύματα. θα σας βοηθήσουμε να πάρετε τις σωστές αποφάσεις.

Ρύθμιση χρεών μικρομεσαίων επιχειρήσεων (Ν. 4307/2014)

Πρόκειται για ρύθμιση που αν και αφήνει πολλά ζητήματα στη διακριτική ευχέρεια των τραπεζών, μπορεί ωστόσο να δώσει ριζικές λύσεις σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις που έχουν μεν υπερβολικό δανεισμό, αλλά είναι βιώσιμες και αποφασισμένες «να το παλέψουν». Προβλέπονται δύο στάδια διαδικασίας, ένα συναινετικό με συμμετοχή όλων των δανειστών – τραπεζών και ένα δικαστικό. Με την υπαγωγή στη ρύθμιση αυτή παρέχονται και επιπλέον διευκολύνσεις – εκπτώσεις στην αποπληρωμή των οφειλών προς το Δημόσιο και τα Ασφαλιστικά Ταμεία.

Ως «επιλέξιμοι οφειλέτες» νοούνται μικρές επιχειρήσεις και επαγγελματίες, πιο συγκεκριμένα
– ως «μικρές επιχειρήσεις» νοούνται επιχειρήσεις που κατά την χρήση που έληξε την 31η Δεκεμβρίου 2013 είχαν κύκλο εργασιών έως Ευρώ 2.500.000.
– ως «επαγγελματίες» νοούνται τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα που αναπτύσσουν επαγγελματική δραστηριότητα η άσκηση της οποίας προϋποθέτει την εγγραφή του προσώπου σε ειδικό μητρώο και που κατά την χρήση που έληξε την 31η Δεκεμβρίου 2013 είχαν κύκλο εργασιών μέχρι Ευρώ 2.500.000.
Ειδικότερα, επιλέξιμοι οφειλέτες νοούνται μικρές επιχειρήσεις και επαγγελματίες, που πληρούν σωρευτικώς τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
1) δεν έχουν υποβάλει αίτηση για υπαγωγή στις διατάξεις του Ν.3869/2010 ή έχουν εγκύρως παραιτηθεί από αυτήν,
2) δεν έχουν λυθεί ούτε παύσει τις εργασίες τους και, εφόσον έχουν πτωχευτική ικανότητα,
3) δεν έχει υποβληθεί αίτηση υπαγωγής τους σε οποιαδήποτε από τις διαδικασίες του Πτωχευτικού Κώδικα ή έχει υπάρξει έγκυρη παραίτηση από σχετική αίτηση, και
4) δεν έχουν καταδικαστεί τελεσιδίκως για φοροδιαφυγή ή απάτη σε βάρος του Δημοσίου,
Συνοφειλέτης νοείται κάθε πρόσωπο που ευθύνεται εις ολόκληρον με τον οφειλέτη, εκ του νόμου ή ως αποτέλεσμα δικαιοπραξίας, συμπεριλαμβανομένου και κάθε εγγυητή ως προς τις υποχρεώσεις του που απορρέουν από την εγγύηση, για την ομαλή εξόφληση των οφειλών του οφειλέτη προς το χρηματοδοτικό ίδρυμα,
Καθαρή περιουσιακή θέση νοείται η συνολική αξία των περιουσιακών στοιχείων που περιλαμβάνονται στην βεβαίωση της παραγράφου 4 του παρόντος άρθρου, μείον το σύνολο των οφειλών του οφειλέτη προς κάθε πρόσωπο εκτός από το χρηματοδοτικό ίδρυμα στο οποίο απευθύνεται η βεβαίωση και των οφειλών κάθε συνοφειλέτη προς οποιοδήποτε πρόσωπο, συμπεριλαμβανομένου και του χρηματοδοτικού ιδρύματος στο οποίο απευθύνεται η βεβαίωση, για τις οποίες έχει συσταθεί προσημείωση υποθήκης ή υποθήκη ή ενέχυρο ή εξασφαλιστική εκχώρηση ή έχει παραχωρηθεί χάριν εξασφάλισης δικαίωμα συμψηφισμού επί περιουσιακού στοιχείου που περιλαμβάνεται στην βεβαίωση της παραγράφου 4 του παρόντος άρθρου,
Χρηματοδοτικό ίδρυμα νοείται κάθε τράπεζα, κάθε εταιρία χρηματοδοτικής μίσθωσης και κάθε εταιρία πρακτορείας επιχειρηματικών απαιτήσεων, εξαιρουμένων των υπό εκκαθάριση πιστωτικών ιδρυμάτων.

Επιλέξιμες διαγραφές είναι διαγραφές απαιτήσεων ως προς κεφάλαιο και τόκο:
α. κατά επιλέξιμων οφειλετών, εφόσον τα πρόσωπα αυτά την 30η Ιουνίου 2014:
1) Είχαν προς το χρηματοδοτικό ίδρυμα οφειλή σε καθυστέρηση τουλάχιστον 90 ημερών, ή επίδικη ή ρυθμισμένη, ή
2) Δεν είχαν φορολογική ενημερότητα λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών ή είχαν ενημερότητα λόγω ρύθμισης, ή
3) Δεν είχαν ασφαλιστική ενημερότητα λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών ή είχαν ενημερότητα λόγω ρύθμισης,
β. Αφορούν μία ή περισσότερες πιστώσεις του χρηματοδοτικού ιδρύματος προς τον οφειλέτη, για τις οποίες το χρηματοδοτικό ίδρυμα έχει σχηματίσει σχετική πρόσθετη ειδική πρόβλεψη μέχρι τις 31.12.2014.
γ. Αφορούν μία ή περισσότερες πιστώσεις του χρηματοδοτικού ιδρύματος προς τον οφειλέτη και συνολικά ανά επιλέξιμο οφειλέτη δεν υπερβαίνουν το ποσό των Ευρώ 500.000,
δ. Ισούνται τουλάχιστον προς :
(1) το 50% των συνολικών απαιτήσεων του χρηματοδοτικού ιδρύματος κατά του οφειλέτη όπως αποτυπώνονται στα βιβλία του χρηματοδοτικού ιδρύματος την [ημερομηνία έγκρισης από το χρηματοδοτικό ίδρυμα της διαγραφής] ή, εφόσον είναι μικρότερο,
(2) του ποσού που απαιτείται έτσι ώστε μετά την διαγραφή το υπόλοιπο της απαίτησης του χρηματοδοτικού ιδρύματος κατά του οφειλέτη να μην υπερβαίνει το 75% της καθαρής περιουσιακής θέσης του οφειλέτη και των συνοφειλετών του σύμφωνα με τη βεβαίωση της παραγράφου 4 του παρόντος άρθρου,
ε. περιλαμβάνουν τον περιορισμό των δικαιωμάτων των πιστωτών κατά των συνοφειλετών του οφειλέτη, καθώς και τα περιουσιακά δικαιώματά τους σε περιουσιακά αντικείμενα του οφειλέτη ή τρίτων, στο ίδιο ποσό με την απαίτηση τους κατά του οφειλέτη όπως αυτή διαμορφώνεται με τη επιλέξιμη διαγραφή, και
στ. έχουν συντελεσθεί το αργότερο μέχρι την 30 Ιουνίου 2016.

Για την ένταξη τους στην ρύθμιση αυτή οι οφειλέτες πρέπει
1) Να μην έχουν υποβάλει αίτηση για υπαγωγή στις διατάξεις του Ν.3869/2010 ή έχουν εγκύρως παραιτηθεί από αυτήν,
2)Να μην έχουν λυθεί ούτε παύσει τις εργασίες τους και, εφόσον έχουν πτωχευτική ικανότητα,
3)Να μην έχει υποβληθεί αίτηση υπαγωγής τους σε οποιαδήποτε από τις διαδικασίες του Πτωχευτικού Κώδικα ή έχει υπάρξει έγκυρη παραίτηση από σχετική αίτηση, και
4)Να μην έχουν καταδικαστεί τελεσιδίκως για φοροδιαφυγή ή απάτη σε βάρος του Δημοσίου.

Για την παροχή επιλέξιμης διαγραφής από χρηματοδοτικό ίδρυμα απαιτείται η υποβολή αίτησης και βεβαίωσης με το περιεχόμενο που προσδιορίζεται στην παράγραφο 4 του παρόντος άρθρου.
Τι περιλαμβάνει η αίτηση για τη ρύθμιση χρεών (Κόκκινα Δάνεια) επιχειρήσεων & επαγγελματιών του ν.4307/2014
Η συνδρομή των προϋποθέσεων που τον καθιστούν επιλέξιμο οφειλέτη καθώς και η καθαρή περιουσιακή θέση του αποτυπώνονται από τον οφειλέτη σε βεβαίωση που υπογράφεται από τον οφειλέτη και κάθε συνοφειλέτη του. Ως αξία των δηλουμένων ακινήτων λαμβάνεται σε κάθε περίπτωση η αντικειμενική αξία ή άλλη αξία που τίθεται]σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες φορολογικές διατάξεις.
Στην ίδια βεβαίωση ο οφειλέτης παρέχει πλήρη στοιχεία τυχόν ομοειδούς επιχείρησης με έναρξη λειτουργίας μεταγενέστερη της 1ης Ιανουαρίου 2010 την οποία ασκεί συγγενής πρώτου βαθμού ή σύζυγος του οφειλέτη (επί νομικών προσώπων ελέγχεται η σχέση με τον ομόρρυθμο εταίρο ή τον ελέγχοντα εταίρο, μεριδιούχο ή μέτοχο, κατά περίπτωση) καθώς και πλήρη στοιχεία ακινήτων που τυχόν μεταβιβάστηκαν από τον οφειλέτη από την 1η Ιανουαρίου 2010 και εφεξής. Η βεβαίωση αυτή καθώς και η βεβαίωση της παραγράφου 6 του παρόντος άρθρου επέχουν τη θέση βεβαιωτικού όρκου, κατά την έννοια του άρθρου 861 του Κ.Πολ.Δ. Σε περίπτωση ψευδορκίας, επιβάλλεται η προβλεπόμενη ποινή και πρόσθετη χρηματική ποινή ίση προς το εξαπλάσιο των συνολικών διαγραφών που έλαβε ο οφειλέτης σε συνέπεια της επιλέξιμης ρύθμισης.
Το χρηματοδοτικό ίδρυμα παρέχει την αιτούμενη διαγραφή και ρύθμιση κατά τη διακριτική του ευχέρεια σύμφωνα με κριτήρια το οποία επιλέγει για την αξιολόγηση της ικανότητας του αιτούμενου την διαγραφή να αντεπεξέλθει στις ρυθμισθείσες υποχρεώσεις. Σε άσκηση της διακριτικής του ευχέρειας το χρηματοδοτικό ίδρυμα μπορεί να παράσχει διαγραφή ή / και ρύθμιση υπό διαφορετικούς όρους από τους περιλαμβανόμενους στην αίτηση ή και να αρνηθεί συνολικά τη διαγραφή ή / και ρύθμιση.
Εφόσον πρόσωπο υπαγόμενο σε ρύθμιση σύμφωνα με τα άρθρα του παρόντα νόμου προσκομίσει βεβαίωση χρηματοδοτικού ιδρύματος ότι έχει λάβει από χρηματοδοτικό ίδρυμα επιλέξιμη διαγραφή κατά την έννοια της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου, δικαιούται να υπαχθεί σε πρόγραμμα εξυπηρέτησης της ληξιπρόθεσμης οφειλής του σε 100 μηνιαίες δόσεις και να λάβει πρόσθετη διαγραφή των προσαυξήσεων και προστίμων που το βαρύνουν ίση προς 20% Το διαγραφόμενο ποσό θα αφαιρεθεί από τις οφειλόμενες δόσεις σε αντίστροφη χρονική σειρά μέχρις ολικού συμψηφισμού του και υπό την προϋπόθεση της ολοσχερούς εξυπηρέτησης του ποσού της οφειλομένης κυρίας οφειλής και των επ’ αυτής λογιζομένων τόκων καθώς και των υποχρεώσεων του ως προς τις ρυθμισθείσες από το χρηματοδοτικό ίδρυμα οφειλές. Σε περίπτωση που το ανωτέρω πρόσωπο κατά το χρόνο που προσκομίζει την βεβαίωση έχει ήδη υπαχθεί σε ρύθμιση σύμφωνα με τον παρόντα νόμο με πρόγραμμα εξόφλησης διαφορετικής διάρκειας από το εδώ προβλεπόμενο, και επιλέγει να ασκήσει το δικαίωμα επιλογής που του παρέχει η παρούσα διάταξη, τότε με ευθύνη της αρμόδιας υπηρεσίας ή φορέα, κατά περίπτωση, υπολογίζεται εκ νέου η παρεχόμενη διαγραφή έτσι ώστε ως ποσοστό επί του συνολικού ποσού προσαυξήσεων και προστίμων (και χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η με το παρόν παρεχόμενη πρόσθετη διαγραφή) να αντιστοιχεί στην δια το παρόντος νόμου παρεχόμενη για την εξόφληση της ρυθμισθείσας οφειλής σε 100 δόσεις.
Η μη προσήκουσα εκπλήρωση από τον οφειλέτη των όρων ρύθμισης σύμφωνα με το παρόν άρθρο (από χρηματοδοτικό ίδρυμα ή δημόσια αρχή ή φορέα, κατά περίπτωση) για χρονικό διάστημα αθροιστικά μεγαλύτερο των τριών (3) μηνών ως προς οποιαδήποτε από τις ρυθμισθείσες οφειλές, προκαλεί αυτοδικαίως την αναβίωση των ρυθμισθεισών οφειλών του σύμφωνα με τους όρους του παρόντος άρθρου (μείον τυχόν καταβολές που έχουν γίνει στο πλαίσιο των ρυθμίσεων), οι οποίες καθίστανται στο σύνολό τους ληξιπρόθεσμες και απαιτητές, την ανατροπή των συνεπειών παροχής ρύθμισης της παραγράφου 6 του παρόντος άρθρου, καθώς και την επέλευση των συνεπειών της παραγράφου 11 του άρθρου … (Ρύθμιση φορολογικών οφειλών) και της παραγράφου 12 του άρθρου … (Διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας – Ρύθμιση οφειλών προς τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης) του παρόντος νόμου (υπ’ αρ. 1946/132/23.10.2014 προσθήκη – τροπολογία).
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Οικονομικών και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας ορίζεται η ειδικότερη μορφή και το περιεχόμενο της αίτησης της παραγράφου 3 και της βεβαίωσης της παραγράφου 4 του παρόντος άρθρου, της βεβαίωσης της παραγράφου 6 του παρόντος άρθρου, καθώς και το περιεχόμενο και η διαδικασία ενημέρωσης και ανταλλαγής πληροφοριών ως προς οφειλέτες που αιτούνται ρύθμιση απαιτήσεων χρηματοδοτικών ιδρυμάτων, αρχών και φορέων των οποίων οι απαιτήσεις ρυθμίζονται σύμφωνα με το παρόν, η παροχή άδειας από οφειλέτες για κοινοποίηση δεδομένων τους, καθώς και κάθε άλλο ειδικό θέμα ή αναγκαία λεπτομέρεια που αφορά την υλοποίηση των διατάξεων του παρόντος άρθρου.
Το ποσό το οποίο ωφελείται οφειλέτης από τη διαγραφή υποχρεώσεών του σύμφωνα με το παρόν άρθρο δεν αποτελεί φορολογητέο εισόδημα ούτε κτήση περιουσίας αιτία δωρεάς και επομένως, εξαιρείται από τις διατάξεις του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013) καθώς και από τις διατάξεις του Κώδικα Φορολογίας Κληρονομιών, Δωρεών, Γονικών Παροχών (ν. 2961/2001).
Τα φορολογικά ευεργετήματα του άρθρου 19 του παρόντος νόμου παρέχονται αποκλειστικά σε χρηματοδοτικά ιδρύματα που λειτουργούν νόμιμα στην Ελλάδα και παρέχουν επιλέξιμες διαγραφές.

Όσον αφορά την Έκτακτη διαδικασία ρύθμισης υποχρεώσεων εμπόρων (με δεσμευτική δύναμη για το σύνολο των πιστωτών) ισχύουν τα κάτωθι:
Κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο με πτωχευτική ικανότητα σύμφωνα με το άρθρο 2 παράγραφος 1 του Πτωχευτικού Κώδικα (Ν. 3588/2007), το οποίο έχει το κέντρο των κυρίων συμφερόντων του στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων των οφειλετών του άρθρου 2 του παρόντος νόμου, δύναται να αιτείται τη ρύθμιση των υποχρεώσεών του κατά το παρόν άρθρο, εφόσον στη ρύθμιση αυτή συναινούν πιστωτές που εκπροσωπούν τουλάχιστον 50,1% του συνόλου των απαιτήσεων, στο οποίο περιλαμβάνεται τουλάχιστον 50,1% των τυχόν εμπραγμάτως ή με ειδικό προνόμιο ή με άλλης μορφής εξασφαλιστική συμφωνία ως προς περιουσιακό στοιχείο (ενδεικτικά ενέχυρο απαίτησης, εξασφαλιστική εκχώρηση απαίτησης, πλασματικό ενέχυρο) ή προσημείωση υποθήκης εξασφαλισμένων απαιτήσεων, συμπεριλαμβανομένων τουλάχιστον δύο χρηματοδοτικών ιδρυμάτων, κατά την έννοια του εδαφίου στ της παραγράφου 1 του άρθρου 2 του παρόντος νόμου, μεταξύ αυτών προς τα οποία οι υποχρεώσεις του οφειλέτη αντιπροσωπεύουν περισσότερο του 20% των συνολικών του υποχρεώσεων (όπως αυτές προσδιορίζονται σύμφωνα με την παράγραφο 4 του παρόντος άρθρου).
Τα πρόσωπα της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου μπορούν να αιτούνται την υπαγωγή στις διαδικασίες του παρόντος νόμου μέχρι τις 30.6.2016.
Η συναίνεση των πιστωτών κατά την παρ. 1 αποτυπώνεται σε συμφωνία ρύθμισης, η οποία υποβάλλεται μαζί με την αίτηση του οφειλέτη. H συμφωνία ρύθμισης δύναται να προβλέπει μέτρα για την αναδιάρθρωση του δανεισμού, όπως μείωση απαιτήσεων, παράταση του χρόνου αποπληρωμής αυτών, μετοχοποίηση των απαιτήσεων ή κάθε άλλο πρόσφορο μέσο. Δεν επιτρέπεται με οποιοδήποτε τρόπο η πρόβλεψη στην συμφωνία μείωσης ή αναδιάρθρωσης των απαιτήσεων πιστωτών που ρυθμίζονται σύμφωνα με το άρθρο 5 παράγραφος 1 περ. δ ή το άρθρο 5 παράγραφος 2, και εφόσον κατά παράβαση των ανωτέρω υφίσταται παρόμοια πρόβλεψη δεν παράγει οποιαδήποτε αποτελέσματα.
Για τις ανάγκες του παρόντος ως πιστωτές νοούνται τα πρόσωπα των οποίων οι απαιτήσεις κατά του οφειλέτη περιλαμβάνονται στην αποτύπωση των υποχρεώσεων του οφειλέτη κατά την έννοια του Ελληνικού Γενικού Λογιστικού Σχεδίου (π.δ. 1123/1980) ή σύμφωνα με τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα, προκειμένου για επιχειρήσεις που καταρτίζουν οικονομικές καταστάσεις, υποχρεωτικά ή προαιρετικά, ενώ περιλαμβάνονται επίσης οι απαιτήσεις από χρηματοδοτικές μισθώσεις που οφείλονται συμβατικά από τον χρόνο αναφοράς της παραγράφου 5 μέχρι την συμβατική ημερομηνία λήξης των συμβάσεων εφόσον σύμφωνα με τις εφαρμοζόμενες λογιστικές αρχές δεν αποτυπώνονται στις πιο πάνω οικονομικές καταστάσεις. Κοινοπρακτούντες και ομολογιούχοι πιστωτές συμμετέχουν στον σχηματισμό του ποσοστού συναίνεσης κατά το λόγο συμμετοχής τους στο σύνολο των απαιτήσεων κατά του οφειλέτη. Για το σχηματισμό των ποσοστών δεν συνυπολογίζονται οι πιστωτές των οποίων η απαίτηση ρυθμίζεται αυτομάτως με την αποδοχή της αίτησης βάσει του άρθρου 5 παρ. 3 και οι πιστωτές που είναι πρόσωπα συνδεδεμένα προς τον οφειλέτη κατά την έννοια της παραγράφου 5 του άρθρου 42ε του κ.ν. 2190/1920.
Ο υπολογισμός του ποσοστού των συναινούντων πιστωτών γίνεται με βάση κατάσταση πιστωτών που συντάσσεται από κάτοχο άδειας Λογιστή Φοροτεχνικού Α’ ή Β’ Τάξεως του Ν. 2515/1997 ή ορκωτό ελεγκτή, επισυνάπτεται στη συμφωνία ρύθμισης, με ποινή απαραδέκτου, αναφέρεται σε ημερομηνία που δεν προηγείται της ημερομηνίας υποβολής της αίτησης της παρ. 1 στο δικαστήριο περισσότερο από τρεις μήνες και περιλαμβάνει βεβαίωση του συντάκτη ότι συντρέχει η προϋπόθεση της πλειοψηφίας της παρ. 1.
Αρμόδιο δικαστήριο για την εκδίκαση της αίτησης είναι το Μονομελές Πρωτοδικείο, στην περιφέρεια του οποίου ο οφειλέτης έχει το κέντρο των κυρίων συμφερόντων του, και δικάζει κατά τη διαδικασία της εκούσιας δικαιοδοσίας. Οι αποφάσεις του δεν υπόκεινται σε τακτικά ή έκτακτα ένδικα μέσα, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά στον παρόντα νόμο.
Για τη συζήτηση της αίτησης ορίζεται δικάσιμος εντός διμήνου από την υποβολή της. Στη περίπτωση νομικών προσώπων, η αίτηση υποβάλλεται από το όργανο διοίκησης ή τον εξουσιοδοτημένο από αυτό εκπρόσωπο της εταιρίας. Ο αρμόδιος δικαστής δύναται κατά το άρθρο 748 παράγραφος 3 Κ.Πολ.Δ. να διατάξει την κλήτευση ενός ή περισσότερων πιστωτών του οφειλέτη, ορίζοντας ταυτόχρονα και την προθεσμία της κλήτευσης.
Η υποβολή της αίτησης προκαλεί την αναστολή τυχόν εκκρεμουσών αιτήσεων υπαγωγής σε καθεστώς εξυγίανσης σύμφωνα με το άρθρο 100 του Πτωχευτικού Κώδικα, ή εκκρεμουσών αιτήσεων ειδικής εκκαθάρισης ή κήρυξης πτώχευσης, εφαρμοζόμενων αναλόγως των διατάξεων των παρ. 6 και 8 του άρθρου 99 του Πτωχευτικού Κώδικα.
Κατόπιν αιτήσεως οιουδήποτε έχει έννομο συμφέρον, μέχρι την έκδοση της απόφασης του άρθρου 4 μπορούν να διατάζονται από τον πρόεδρο του αρμόδιου δικαστηρίου τα μέτρα του άρθρου 10 του Πτωχευτικού Κώδικα κατ’ αναλογική του εφαρμογή. Η μεγίστη διάρκεια ισχύος των προληπτικών μέτρων είναι έξι (6) μήνες. Σε περίπτωση χορήγησης αναστολής διώξεων, η αναστολή αυτή α) επεκτείνεται και σε εγγυητές ή λοιπούς συνοφειλέτες του οφειλέτη και β)επάγεται αυτοδικαίως την απαγόρευση της διάθεσης των ακινήτων και του εξοπλισμού της επιχείρησης του οφειλέτη.

Πτωχευτικός νόμος (Ν. 3588/2007)

Το άρθρο 99 του νέου πτωχευτικού κώδικα, προβλέπει τη διαδικασία συνδιαλλαγής µε τους πιστωτές για τις επιχειρήσεις που αδυνατούν να ανταποκριθούν στις οικονοµικές τους υποχρεώσεις. Ουσιαστικά είναι µια… ανάσα πριν από την πτώχευση, η έσχατη επιλογή πριν να πέσουν οι «τίτλοι τέλους», αν πειστεί το δικαστήριο να δώσει αυτή την τελευταία ευκαιρία.
Το άρθρο 99 του νόµου 3588/2007, το οποίο αντικατέστησε σε πολλά το άρθρο 44 περί προστασίας πιστωτών, επιτρέπει στις επιχειρήσεις να προσφύγουν στα πολυµελή πρωτοδικεία και να ζητήσουν προστασία και συνδιαλλαγή µε τους πιστωτές τους, ώστε να αποφευχθεί η πτώχευση.

Όπως έχει δείξει η εµπειρία, για να ξεκινήσει µια επιχείρηση αυτή τη διαδικασία, ουσιαστικά έχει ήδη επέλθει συµφωνία µε τους βασικούς πιστωτές της. Προσφεύγοντας δικαστικά µε την αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99, η εταιρεία καλείται να αποδείξει ότι βρίσκεται σε οικονοµική δυσπραγία, χωρίς όµως να έχει µπει σε παύση πληρωµών. Ενώπιον του πολυµελούς πρωτοδικείου θα πρέπει να περιγράψει τη δραστηριότητα, τα µεγέθη της, την κοινωνική σηµασία της, αλλά και να παρουσιάσει ένα εφαρµόσιµο και βιώσιµο επιχειρηµατικό πλάνο, ζητώντας την προστασία του πτωχευτικού κώδικα. Το δικαστήριο θα αποφασίσει αν θα συνεχίσει ή όχι τη λειτουργία της µέσω διαπραγµάτευσης των οφειλών µε τους πιστωτές της και αν το κρίνει αναγκαίο (κυρίως για µη εισηγµένες που δεν υποβάλλουν ανά τρίµηνο οικονοµικές καταστάσεις), να ορίσει εµπειρογνώµονα για να ελέγξει τα οικονοµικά στοιχεία.
Ο εµπειρογνώµονας, εντός 20ηµέρου, καλείται να συντάξει και να υποβάλει τη σχετική έκθεση στο δικαστήριο. Εφόσον η αίτηση γίνει δεκτή και ανοίξει η διαδικασία συνδιαλλαγής, το δικαστήριο ορίζει το µεσολαβητή, ο οποίος θα επιχειρήσει την επίτευξη τελικής συµφωνίας µεταξύ της εταιρείας και των πιστωτών – προµηθευτών που εκπροσωπούν τουλάχιστον το 50% των απαιτήσεων, ενώ θα προτείνει και λύσεις για τη διάσωση της επιχείρησης.
Το επόµενο βήµα είναι η κατάρτιση µιας πρότασης επιβίωσης, την οποία θα παρουσιάσει ο µεσολαβητής στις πιστώτριες τράπεζες. Στη συνέχεια, η πρόταση αυτή και µέσα σε διάστηµα διµήνου, υποβάλλεται στο δικαστήριο, το οποίο, εφόσον υπάρχει η σύµφωνη γνώµη των πιστωτών, εγκρίνει και επικυρώνει την πρόταση. Ωστόσο, δεν είναι δεδοµένο ότι το πρωτοδικείο θα δεχτεί de facto την πρόταση.

Τι προβλέπουν τα άρθρα 99-106 του ν. 3588/2007 του Πτωχευτικού Κώδικα
• Για να υπαχθεί φυσικό ή νομικό πρόσωπο θα πρέπει να έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές τουλάχιστον 500.000 ευρώ.
• Η συμφωνία συνδιαλλαγής δεσμεύει μόνο εκείνους που την υπέγραψαν.
• Στην αίτηση επισυνάπτετε σε πρότυπο γραμμάτιο κατάθεσης του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων ποσό 5.000 ευρώ για την αμοιβή του εμπειρογνώμονα και του μεσολαβητή.
• Το Δημόσιο, Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, δημόσιες επιχειρήσεις, φορείς κοινωνικής πρόνοιας και ασφάλισης μπορούν να συναινούν σε μείωση των απαιτήσεων, με τους ίδιους όρους που θα μείωνε τις απαιτήσεις του και ένας ιδιώτης δανειστής.

• Το δικαστήριο δεν επικυρώνει την συμφωνία εταιρίας – πιστωτών μόνο εάν:
α) ο οφειλέτης, κατά την σύνοψη της συμφωνίας, βρίσκετε σε κατάσταση παύσης των πληρωμών.
β) οι όροι της συμφωνίας δεν εξασφαλίζουν την διάρκεια της επιχειρηματικής δραστηριότητας.
γ) θίγονται τα συμφέροντα των πιστωτών που δεν υπέγραψαν την συμφωνία.
δ) η διάρκεια ισχύος της συμφωνίας συνομολογείτε για διάστημα πέραν των (2) δύο ετών από την επικύρωση της.

Με την επικύρωση της συμφωνίας αναστέλλετε η λήψη οποιουδήποτε ασφαλιστικού μέτρου κατά του οφειλέτη, αίρετε αυτοδικαίως η απαγόρευση έκδοσης επιταγών, αναστέλλετε για περίοδο 6 μηνών η λήψη κάθε μέτρου συλλογικής αναγκαστικής εκτέλεσης, συμπεριλαμβανομένης της κήρυξης πτώχευσης κ.λ.π

Νομοθεσία

Υπερχρέωση τέλος. Το πιο αποτελεσματικό βοήθημα που παρέχει αυτή τη στιγμή η ελληνική νομοθεσία για την οριστική διευθέτηση του προβλήματος του υπερβολικού δανεισμού των νοικοκυριών είναι ο νόμος 3869/2010 «για τη ρύθμιση των οφειλών υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων και άλλες διατάξεις» (Νόμος Κατσέλη). Πρόκειται για το νόμο, ο οποίος ενδυναμωμένος μέσα από τις εκτενείς διαδικασίες διαβούλευσης που προηγήθηκαν, δίνει την προοπτική απεγκλωβισμού των υπερχρεωμένων καταναλωτών και επαγγελματιών από την υπερχρέωση και τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν πλέον ένα νέο οικονομικό ξεκίνημα, χωρίς τα ανυπέρβλητα βάρη του παρελθόντος.

Με τον ν.4161/13 καθορίζεται ένα πρόγραμμα διευκόλυνσης για ενήμερους δανειολήπτες ή για δανειολήπτες που δεν έχει γίνει καταγγελία ακόμα στις οφειλές τους. Αφορά μόνο στις οφειλές που έχουν προσημείωση στην κύρια κατοικία του οφειλέτη, είτε είναι στεγαστικά είτε καταναλωτικά είτε επισκευαστικά δάνεια. Ο Νόμος 4161/13 έχει πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα συγκρίνοντάς τον με το Νόμο 3869/10 Κατσέλη. Ἐνα χαρακτηριστικό πλεονέκτημα είναι οτι καταφέρνει να λύσει το πρόβλημα του εγγυητή καθόσον με την υπαγωγή του οφειλέτη στο πρόγραμμα διευκόλυνσης, οι εγγυητές δεν αντιμετωπίζουν κανένα πρόβλημα ενώ σαν βασικό μειονέκτημα είναι ότι δεν πραγματοποιείται κούρεμα της οφειλής.

Με την έγκριση του προγράμματος ξεκινάει περίοδος τεσσάρων ετών κατά την οποία πρώτον, ο δανειολήπτης πληρώνει το 30% του μηνιαίου εισοδήματός του και δεύτερον, οι οφειλές τοκίζονται με το επιτόκιο της ΕΚΤ συν 0,75%, εκτός αν το επιτόκιο που έχει ο δανειολήπτης για το δάνειο του είναι μικρότερο, οπότε και δεν αλλάζει. Η διαφορά της νέας δόσης με την παλιά δόση κεφαλαιοποιείται και μετά την περίοδο των τεσσάρων ετών, η οφειλή συνεχίζει με την παλαιά σύμβαση, με τα υπολειπόμενα έτη αποπληρωμής που ίσχυαν τη στιγμή που ο δανειολήπτης υπάχθηκε στη ρύθμιση. Για τους ανέργους το πρόγραμμα προβλέπει μέσα στην τετραετία, εντελώς άτοκη περίοδο 6 μηνών, κατά την οποία ο οφειλέτης δεν θα πληρώνει καθόλου δόση.

Μη καταγγελμένα δάνεια με προσημείωση στην κύρια κατοικία
Αντικειμενική αξία κύριας κατοικίας να μην ξεπερνά τις 180.000€
Αντικειμενική αξία συνόλου ακίνητης περιουσίας να μην ξεπερνά τις 250.000€
Συνολικό ανεξόφλητο κεφάλαιο οφειλών να μην ξεπερνά τις 150.000€
Σύνολο αξίας καταθέσεων και κινητών να μην ξεπερνά τις 10.000€
Ατομικό εισόδημα να μην ξεπερνά τις 15.000€
Οικογενειακό εισόδημα να μην ξεπερνά τις 25.000€
Nα υπάρχει μείωση στα εισοδήματά τουλάχιστον 20% από το 2009
Ευνοϊκότερες προϋποθέσεις για άτομα με αναπηρία 67% και άνω
Ευνοϊκότερες προϋποθέσεις για οικογένειες από τρία παιδιά και άνω

Διαδικασία

Αρχικό βήμα η κατάθεση αίτησης στις Τράπεζες για χορήγηση αναλυτικής κατάστασης οφειλών. Εκτός των άλλων, η κατάσταση οφειλών θα πρέπει να αναφέρει και το ποσό που αντιστοιχεί στο 10% της τελευταίας ενήμερης δόσης. Οι Τράπεζες είναι πλέον υποχρεωμένες να απαντήσουν εντός 10 ημερών, αντί 5 που ίσχυε μέχρι την τροποποίηση του νόμου.
Η διαδικασία του εξωδικαστικού συμβιβασμού είναι προαιρετική. Ο δανειολήπτης έχει πλέον τη δυνατότητα να υποβάλει απευθείας αίτηση στο αρμόδιο Ειρηνοδικείο. Δίνεται προαιρετικά η δυνατότητα εναλλακτικής μεθόδου επίλυσης της διαφοράς, της Διαμεσολάβησης, ώστε να μη χρειαστεί η προσφυγή στο Δικαστήριο. Δηλαδή ο οφειλέτης και Τράπεζα, με την βοήθεια ενός τρίτου προσώπου, του Διαμεσολαβητή, μπορούν να επιτύχουν να συμφωνήσουν σε μια κοινά αποδεκτή λύση, ώστε μη χρειαστεί να κριθεί η υπόθεση δικαστικά.

Από την ημερομηνία κατάθεσης της αίτησης στο Δικαστήριο…
…εντός πέντε ημερών θα πρέπει να κατατεθούν και όλα τα έγγραφα που αποδεικνύουν την οικονομική και περιουσιακή κατάσταση του οφειλέτη (Εκκαθαριστικά, κάρτα ανεργίας, στοιχεία ακινήτων κλπ).
…εντός 2 μηνών πραγματοποιείται προσπάθεια προδικαστικού συμβιβασμού, κατά την οποία ο οφειλέτης και Τράπεζα προσέρχονται στον Ειρηνοδίκη με τις προτάσεις τους, προκειμένου να συμφωνήσουν μεταξύ τους σε κοινά αποδεκτή λύση. Μετά το διάστημα αυτό, αν έχει βρεθεί συμφωνία, ο Ειρηνοδίκης επικυρώνει τον συμβιβασμό, ή, αν δεν έχει βρεθεί συμφωνία μεταξύ των μερών εκδίδει προσωρινή διαταγή έως ότου εκδικαστεί η υπόθεση.

Πλέον, σύμφωνα με την τροποποίηση του Νόμου Κατσέλη, ο οφειλέτης υποχρεούται με την κατάθεση της αίτησης να καταβάλλει δόσεις στην Τράπεζα. Σημαντικό: Αυτοί που έχουν ήδη καταθέσει την αίτηση τους στο Ειρηνοδικείο και περιμένουν να εκδικαστεί η υπόθεσή τους, επηρεάζονται από τις αλλαγές στον νόμο και πρέπει να καταβάλλουν δόσεις στην Τράπεζα, έως ότου εκδικαστεί η υπόθεσή τους. Το ύψος των δόσεων δεν προσδιορίζεται. Αν απορριφθεί η αίτηση από το Ειρηνοδικείο και κατατεθεί έφεση, η κύρια κατοικία του οφειλέτη προστατεύεται από το νόμο, έως ότου εκδοθεί η απόφαση εκδίκασης της έφεσης. Η Ρύθμιση Οφειλών σύμφωνα με τον Ν. 3866/10 τροποποιήθηκε με τον Ν. 4336/15

Ο στόχος μας είναι να σας προσφέρουμε την έμπειρη καθοδήγησή μας για να σας βοηθήσουμε να αποπληρώστε τα χρέη σας. Οι καταρτισμένοι σύμβουλοί μας θα αναλύσουν την οικονομική κατάστασή σας και θα εκπονήσουν ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα που θα σας βγάλει ανώδυνα από τη δύσκολη οικονομική κατάστασή σας. Μπορείτε να βασιστείτε πάνω μας. Τα επιτυχή αποτελέσματά μας αποτελούν την ισχυρότερη διασφάλισή σας!

Επικοινώνησε τώρα!